Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni poszukuje dostawcy kolejnych 9 trolejbusów z bateriami o standardowej – 12-metrowej – długości. Zakup jest możliwy dzięki środkom z KPO. Nowe pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu roku.
Przedmiotem zamówienia Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni jest dostawa 9 niskopodłogowych trolejbusów, które zostaną dodatkowo wyposażone w baterie. Długość pojazdów określono w przedziale od 11,5 do 13,5 metra. Muszą być one dostosowane do pobierania prądu z sieci trakcyjnej zawieszonej na wysokości od 3,7 do 6,2 metra. Pojemność trolejbusów określono na co najmniej 75 pasażerów. Dla 30 osób mają być zapewnione miejsca siedzące. Zamawiający pozwala na zastosowanie dwóch siedzeń składanych. Co najmniej 6 foteli ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Standardowo w pojeździe ma się znaleźć miejsce dla osoby na wózku.
Nadwozie trolejbusów ma być w całości niskopodłogowe. Wejście do pojazdów zapewnią trzy dwuskrzydłowe drzwi pozbawione stopni wejściowych. Wewnątrz przestrzeni pasażerskiej znajdzie się system klimatyzacji oraz wywietrznik dachowy. Wskazano także, że pojazdy mają zostać wyposażone w 2 gniazda usb z podwójnym portem typu A do ładowania urządzeń mobilnych. Nie zabraknie systemu informacji pasażerskiej w postaci wizualnej i głosowej, monitoringu i ogrzewania poprzez nagrzewnice.
Pojemność baterii określono na nie mniejszą niż 87 kWh. Jak wyjaśnia Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni, pojazdy mają być wykorzystywane głównie na linii nr 28. Planowane jest wydłużenie trasy o odcinki niezelektryfikowane, m.in. do pętli Redłowo Szpital. Wymagane jest więc zapewnienie niezawodności eksploatacyjnej trolejbusów w trudnych warunkach drogowych w zachodnich dzielnicach Gdyni. Zamawiający wskazuje ponadto w warunkach zamówienia, że zmiana źródła zasilania pojazdów pomiędzy zasilanie bateryjne i z sieci trakcyjnej ma być możliwe zarówno podczas postoju jak i jazdy z prędkością do 35 km/h. Moc ciągłą silnika trakcyjnego określono w przedziale od 170 kW do 190 kW.
Składanie ofert w przetargu wyznaczono do 13 marca. Wybór dostawcy poprzedzi analiza ceny (60 proc.), okresu gwarancji (8 proc.), parametrów technicznych (18 proc.), bezpieczeństwa (4 proc.), komfortu (6 proc.) oraz zużycia energii elektrycznej (4 proc.). W kontekście parametrów technicznych oceniane będą takie rozwiązania jak wykonanie konstrukcji nośnej ze stali nierdzewnej, wykonanie poszycia zewnętrznego z aluminium, blachy nierdzewnej i tworzywa sztucznego, podatność obsługowo-serwisowa pojazdów, dwuzaworowe amortyzatory nadwozia, progresywne miechy o zmiennej charakterystyce tłumienia, zaoferowanie baterii trakcyjnej o pojemności całkowitej większej niż 90 kWh i masie całkowitej nie większej niż 1700 kg. Pod kategorią bezpieczeństwo zamawiający przyzna dodatkowe punkty za okazanie dokumentów potwierdzających homologację pojazdów w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej oraz w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego. Ostatnie punkty będą możliwe do zdobycie w ramach kategorii komfort, który określa liczbę siedzeń dla pasażerów dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi oraz za deklarację zużycia przez pojazdy energii elektrycznej do 1,8 kWh/km.
Termin wykonania zamówienia wynosi maksymalnie 12 miesięcy dni od daty podpisania umowy. Zakup będzie zrealizowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Przypomnijmy, że w styczniu tego roku PKT Gdynia
kupiło sześć nowych trolejbusów. 12-metrowe pojazdy od Solarisa wyjadą na ulice miasta w grudniu bieżącego roku.